Green Mountains Logistics Park is een duurzaam, hoogwaardig logistiek bedrijvenpark dat bestaat uit circa 100.000 m², verdeeld over 4 bouwdelen. Green Mountains is gelegen op het voormalige Groenenberg terrein op Schiphol Rijk. Het terrein ligt direct aan de Aalsmeerbaan. De locatie heeft een zeer korte verbinding met het vrachtareaal op Schiphol en ligt pal aan de N201 met een directe verbinding met Rijksweg A4 in de richting van Den Haag – Rotterdam en in de richting van Amsterdam.
Het nieuwe distributiecentrum zal voldoen aan alle moderne eisen zoals FM-Global, BREEAM (Breeam Very Good), TAPA, etcetera die aan dergelijke nieuwbouw gesteld worden. Oplevering van fase I (30.000 m²) staat gepland voor Q2 2017. Momenteel is er nog 30.000 m² verhuurbaar, deelverhuur is mogelijk vanaf 5.000 m².
Uitgebreide informatie met de nieuwste brochure over Green Mountains Logistics Park te Schiphol vindt u hier.
De verhuurbrochure van het project Green Mountains Logistics Park te Schiphol vindt u hier.
– Totale oppervlakte: 100.000 m²
Gebouwinformatie |
|
Locatie | Walravenlaan 1-9, 1119 ME Schiphol-Rijk |
BVO | ca. 33.000 m² |
Functie(s) | Kantoor/Industrie/bijeenkomst |
Elementen | Laad-/Losplatforms, Beplanting |
BREEAM-NL score | Verwachting: Very Good |
FM Global | Approved |
Projectgegevens |
|
Opdrachtgever | Borghese Logistics BV |
Projectmanager | Borghese Real Estate |
Expert(s) | DGMR, Arnhem, Dhr. E.H.J. Meijerink |
Assessor | Mat25, Rotterdam, Dhr. A. |
Ontwerpgegevens |
|
Architect | MIES architecten te Ede, Dhr. M. Richter |
Aannemer | Pleijsier Bouw te Genemuiden, Dhr. A. Oosterhof |
Installateur(s) | E – Installaties: Hoppenbrouwers, Dhr. C. Bink
W – installatie: Van Bon, Dhr. H.Bemelmans Sprinklerinstallatie: Spie, Dhr. B. Rooke |
Adviseur(s) | Duurzaamheid en Milieu: LBP|Sight te Nieuwegein;
Ecologie en Milieu: ECOquickscan te Arnhem |
Projectbeschrijving |
|
Inleiding | Nederland geldt als hét logistieke knooppunt van Europa. Midden in dit logistieke hart ontwikkelen Borghese Logisitics een modern logistiek park van in totaal circa 25 hectare: Green Mountains Logistics Park. Op termijn verrijzen hier vier gebouwen met een totale oppervlakte van ruim 100.000 m2. De eerste fase van dit project, met een grootte van 33.000 m2, wordt in 2017 opgeleverd.
Samen met Borghese Logistics en Pleijsier Bouw wordt het nieuw pand gerealiseerd. Borghese Logistics is verhuurder en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van dit nieuwe distributiecentrum, wat zomer 2017 zal worden opgeleverd. Het nieuwe distributiecentrum wordt 33.000 m² groot op een kavelgrootte van circa 25.000 m². Green Mountains is gelegen op het voormalige Groenenberg terrein op Schiphol Rijk. Dit DC zal voldoen aan alle moderne eisen die aan dergelijke nieuwbouw gesteld worden. Het gebouw bestaat uit onder meer de volgende faciliteiten: · distributie centrum 33.000. m² bvo o industriefunctie ca. 32.200 m2 bvo (incl. opslagruimte) o kantoorruimte ca. 630 m² bvo (incl. verkeersruimte) o bijeenkomstruimte ca. 40 m2 bvo · ca 150 parkeerplaatsen voor de auto · voldoende parkeerplaatsen vrachtwagens · 32 laad-/losplatforms · 6 toegangsdeuren · vrije hoogte 12,20 m Voor de ontwikkeling van dit hoogwaardig distributiecentrum is een team samengesteld vanuit AEW, Borghese Logistics, Pleijsier Bouw Genemuiden en vele toeleveranciers. Het project is gestart op 21 november 2016, de vergunning is verleend in juni 2016 en het distributie centrum zal zomer 2017 opgeleverd worden Borghese en AEW ontwikkelen samen dit duurzame en hoogwaardige logistieke park. |
Ambities | Duurzaamheid is een thema dat de wereld verovert. Gelukkig maar. Bij Borghese Logistic ervaren we het niet echt als nieuw. Een blik op de lange termijn – lees: de totale levensduur van een gebouw – is voor ons vanzelfsprekend. We zoeken daarom voortdurend naar nieuwe manieren om duurzamer te ontwikkelen en te bouwen. Hoe kan, dat is de vraag, een gebouw blijvend en met minimale belasting voor de omgeving toegevoegde waarde bieden? We hebben vooruitstrevende ideeën en die delen we graag met u.
Bij Borghese delen we onze doelstelling – duurzaam ontwikkelen en bouwen – met anderen. Samen met partners ontwikkelen we nieuwe concepten en onderzoeken we innovaties. Want duurzame gebouwen zouden standaard moeten worden. Zo participeren we in het Dutch Green Building Council. Een onafhankelijke organisatie, die een keurmerk aan het ontwikkelen is voor de duurzaamheid van Nederlandse gebouwen en gebieden. Startpunt voor deze ontwikkeling was ’BREEAM “Very Good’ gezien onze ambities. Speerpunten voor de duurzaamheid waren (en zijn) het energieverbruik en verwarming van het pand door middel van duurzame technologie. |
Technische Oplossingen | Technische oplossingen waarvoor gekozen is, zijn onder andere:
· Direct gestookte HR heaters; · Led verlichting met bewegingssensoren; · Oplaadpunten voor elektrische auto’s; · Hoge isolatiewaarde van het gebouw (Rc. 4,5 gevel en Rc 6.0 dak); · ESFR sprinkler installatie. · Ecologische maatregelen (vleermuiskasten, insectenhotel) Al deze oplossingen zijn gekozen met het oog op duurzaamheid en de besparingen die zij op den duur voor onze opdrachtgever opleveren. Om een laag energieverbruik voor de verwarming van het gebouw te realiseren is de combinatie van een hoge isolatiewaarde en vloerverwarming toegepast. Door het gebruik van T5 verlichting met sensoren wordt een aanzienlijke kostenbesparing gerealiseerd. Verwacht geschat jaarverbuik; · Gas is 50.000 m³ gas · Water is 820 m³ water · Electra o Verwacht Verlichting Opslag 300 kWh o Buitenverlichting 26 kWh o Kantoorverlichting 18 kWh o Kantine 13 kWh o Transport (deuren,acculaders , hekken) 219 kWh o Autolaadpalen 80 kWh o Ventilatie & koeling 102 kWh o Werkplekken kantoor 36 kWh o Sprinklerinstallatie 10 kWh |
Proces | Door betrokkenheid van ervaren partijen, die het belang van alle verschillende BREEAM-NL fasen onderkennen, hebben wij onze ambities succesvol kunnen afronden. Tijdens twee-wekelijkse bouwvergaderingen zijn alle facetten binnen BREEAM uitvoerig besproken. Het uitgangspunt bij de start van dit project was BREEAM “Very Good” en bleek goed haalbaar gedurende het gehele traject. |
BREEAM-NL | Eenvoudig te behalen credits waren bouwplaats en omgeving (MAN 2) en Afvalmanagement op de bouwplaats (WST 1) waarbij dit punt direct vanaf de start ingezet moet worden en het dan vanzelfsprekend wordt. Daarentegen waren de credits aanwezige planten en dieren op de locatie (LE 3) en Voetgangers- en fietsersveiligheid (TRA 3) lastige credits om te behalen. Deze credits kosten veel tijd, omdat in het basis terrein- en logistieke ontwerp geen rekening gehouden was met de invulling en de benodigde ruimte, die de uitvoering van deze credits nodig hebben. Hierdoor was veel overleg nodig tussen de opdrachtgever en aannemer om te zoeken naar de beste oplossing voor dit project. |
Kosten
|
De kosten welke komen kijken bij het uitwerken van de BREEAM-vereisten zijn hoog. Diverse partijen moeten worden ingeschakeld voor het opstellen van documenten waarmee wordt onderzocht of aangetoond dat bepaalde eisen worden gehaald. Ook technische oplossingen t.b.v. BREEAM kosten soms meer dan de gangbare oplossingen. Deze kosten worden geïnvesteerd, omdat Borghese van mening is, dat een goed doordacht en energiezuinig gebouw op de langere termijn goedkoper is in beheer en onderhoud, en een prettigere plek levert voor haar medewerkers. |
Tip(s) voor volgend project | Tijdig besluiten welke BREEAM credits niet nodig zijn, zodat geen onnodige tijd wordt verloren in het proces voor credits die uiteindelijk niet echt nodig zijn. Het is van groot belang vroeg te beginnen en regulier met alle betrokken partijen de huidige status door te nemen en alle BREEAM informatie aanleveren en met betrokkenen delen. |
Green Mountains Logistics Park is een duurzaam, hoogwaardig logistiek bedrijvenpark dat bestaat uit circa 100.000 m², verdeeld over 4 bouwdelen. Green Mountains is gelegen op het voormalige Groenenberg terrein op Schiphol Rijk. Het terrein ligt direct aan de Aalsmeerbaan. De locatie heeft een zeer korte verbinding met het vrachtareaal op Schiphol en ligt pal aan de N201 met een directe verbinding met Rijksweg A4 in de richting van Den Haag – Rotterdam en in de richting van Amsterdam.
Het nieuwe distributiecentrum zal voldoen aan alle moderne eisen zoals FM-Global, BREEAM (Breeam Very Good), TAPA, etcetera die aan dergelijke nieuwbouw gesteld worden. Oplevering van fase I (30.000 m²) staat gepland voor Q2 2017. Momenteel is er nog 30.000 m² verhuurbaar, deelverhuur is mogelijk vanaf 5.000 m².
Uitgebreide informatie met de nieuwste brochure over Green Mountains Logistics Park te Schiphol vindt u hier.
De verhuurbrochure van het project Green Mountains Logistics Park te Schiphol vindt u hier.
– Totale oppervlakte: 100.000 m²
Gebouwinformatie |
|
Locatie | Walravenlaan 1-9, 1119 ME Schiphol-Rijk |
BVO | ca. 33.000 m² |
Functie(s) | Kantoor/Industrie/bijeenkomst |
Elementen | Laad-/Losplatforms, Beplanting |
BREEAM-NL score | Verwachting: Very Good |
FM Global | Approved |
Projectgegevens |
|
Opdrachtgever | Borghese Logistics BV |
Projectmanager | Borghese Real Estate |
Expert(s) | DGMR, Arnhem, Dhr. E.H.J. Meijerink |
Assessor | Mat25, Rotterdam, Dhr. A. |
Ontwerpgegevens |
|
Architect | MIES architecten te Ede, Dhr. M. Richter |
Aannemer | Pleijsier Bouw te Genemuiden, Dhr. A. Oosterhof |
Installateur(s) | E – Installaties: Hoppenbrouwers, Dhr. C. Bink
W – installatie: Van Bon, Dhr. H.Bemelmans Sprinklerinstallatie: Spie, Dhr. B. Rooke |
Adviseur(s) | Duurzaamheid en Milieu: LBP|Sight te Nieuwegein;
Ecologie en Milieu: ECOquickscan te Arnhem |
Projectbeschrijving |
|
Inleiding | Nederland geldt als hét logistieke knooppunt van Europa. Midden in dit logistieke hart ontwikkelen Borghese Logisitics een modern logistiek park van in totaal circa 25 hectare: Green Mountains Logistics Park. Op termijn verrijzen hier vier gebouwen met een totale oppervlakte van ruim 100.000 m2. De eerste fase van dit project, met een grootte van 33.000 m2, wordt in 2017 opgeleverd.
Samen met Borghese Logistics en Pleijsier Bouw wordt het nieuw pand gerealiseerd. Borghese Logistics is verhuurder en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van dit nieuwe distributiecentrum, wat zomer 2017 zal worden opgeleverd. Het nieuwe distributiecentrum wordt 33.000 m² groot op een kavelgrootte van circa 25.000 m². Green Mountains is gelegen op het voormalige Groenenberg terrein op Schiphol Rijk. Dit DC zal voldoen aan alle moderne eisen die aan dergelijke nieuwbouw gesteld worden. Het gebouw bestaat uit onder meer de volgende faciliteiten: · distributie centrum 33.000. m² bvo o industriefunctie ca. 32.200 m2 bvo (incl. opslagruimte) o kantoorruimte ca. 630 m² bvo (incl. verkeersruimte) o bijeenkomstruimte ca. 40 m2 bvo · ca 150 parkeerplaatsen voor de auto · voldoende parkeerplaatsen vrachtwagens · 32 laad-/losplatforms · 6 toegangsdeuren · vrije hoogte 12,20 m Voor de ontwikkeling van dit hoogwaardig distributiecentrum is een team samengesteld vanuit AEW, Borghese Logistics, Pleijsier Bouw Genemuiden en vele toeleveranciers. Het project is gestart op 21 november 2016, de vergunning is verleend in juni 2016 en het distributie centrum zal zomer 2017 opgeleverd worden Borghese en AEW ontwikkelen samen dit duurzame en hoogwaardige logistieke park. |
Ambities | Duurzaamheid is een thema dat de wereld verovert. Gelukkig maar. Bij Borghese Logistic ervaren we het niet echt als nieuw. Een blik op de lange termijn – lees: de totale levensduur van een gebouw – is voor ons vanzelfsprekend. We zoeken daarom voortdurend naar nieuwe manieren om duurzamer te ontwikkelen en te bouwen. Hoe kan, dat is de vraag, een gebouw blijvend en met minimale belasting voor de omgeving toegevoegde waarde bieden? We hebben vooruitstrevende ideeën en die delen we graag met u.
Bij Borghese delen we onze doelstelling – duurzaam ontwikkelen en bouwen – met anderen. Samen met partners ontwikkelen we nieuwe concepten en onderzoeken we innovaties. Want duurzame gebouwen zouden standaard moeten worden. Zo participeren we in het Dutch Green Building Council. Een onafhankelijke organisatie, die een keurmerk aan het ontwikkelen is voor de duurzaamheid van Nederlandse gebouwen en gebieden. Startpunt voor deze ontwikkeling was ’BREEAM “Very Good’ gezien onze ambities. Speerpunten voor de duurzaamheid waren (en zijn) het energieverbruik en verwarming van het pand door middel van duurzame technologie. |
Technische Oplossingen | Technische oplossingen waarvoor gekozen is, zijn onder andere:
· Direct gestookte HR heaters; · Led verlichting met bewegingssensoren; · Oplaadpunten voor elektrische auto’s; · Hoge isolatiewaarde van het gebouw (Rc. 4,5 gevel en Rc 6.0 dak); · ESFR sprinkler installatie. · Ecologische maatregelen (vleermuiskasten, insectenhotel) Al deze oplossingen zijn gekozen met het oog op duurzaamheid en de besparingen die zij op den duur voor onze opdrachtgever opleveren. Om een laag energieverbruik voor de verwarming van het gebouw te realiseren is de combinatie van een hoge isolatiewaarde en vloerverwarming toegepast. Door het gebruik van T5 verlichting met sensoren wordt een aanzienlijke kostenbesparing gerealiseerd. Verwacht geschat jaarverbuik; · Gas is 50.000 m³ gas · Water is 820 m³ water · Electra o Verwacht Verlichting Opslag 300 kWh o Buitenverlichting 26 kWh o Kantoorverlichting 18 kWh o Kantine 13 kWh o Transport (deuren,acculaders , hekken) 219 kWh o Autolaadpalen 80 kWh o Ventilatie & koeling 102 kWh o Werkplekken kantoor 36 kWh o Sprinklerinstallatie 10 kWh |
Proces | Door betrokkenheid van ervaren partijen, die het belang van alle verschillende BREEAM-NL fasen onderkennen, hebben wij onze ambities succesvol kunnen afronden. Tijdens twee-wekelijkse bouwvergaderingen zijn alle facetten binnen BREEAM uitvoerig besproken. Het uitgangspunt bij de start van dit project was BREEAM “Very Good” en bleek goed haalbaar gedurende het gehele traject. |
BREEAM-NL | Eenvoudig te behalen credits waren bouwplaats en omgeving (MAN 2) en Afvalmanagement op de bouwplaats (WST 1) waarbij dit punt direct vanaf de start ingezet moet worden en het dan vanzelfsprekend wordt. Daarentegen waren de credits aanwezige planten en dieren op de locatie (LE 3) en Voetgangers- en fietsersveiligheid (TRA 3) lastige credits om te behalen. Deze credits kosten veel tijd, omdat in het basis terrein- en logistieke ontwerp geen rekening gehouden was met de invulling en de benodigde ruimte, die de uitvoering van deze credits nodig hebben. Hierdoor was veel overleg nodig tussen de opdrachtgever en aannemer om te zoeken naar de beste oplossing voor dit project. |
Kosten
|
De kosten welke komen kijken bij het uitwerken van de BREEAM-vereisten zijn hoog. Diverse partijen moeten worden ingeschakeld voor het opstellen van documenten waarmee wordt onderzocht of aangetoond dat bepaalde eisen worden gehaald. Ook technische oplossingen t.b.v. BREEAM kosten soms meer dan de gangbare oplossingen. Deze kosten worden geïnvesteerd, omdat Borghese van mening is, dat een goed doordacht en energiezuinig gebouw op de langere termijn goedkoper is in beheer en onderhoud, en een prettigere plek levert voor haar medewerkers. |
Tip(s) voor volgend project | Tijdig besluiten welke BREEAM credits niet nodig zijn, zodat geen onnodige tijd wordt verloren in het proces voor credits die uiteindelijk niet echt nodig zijn. Het is van groot belang vroeg te beginnen en regulier met alle betrokken partijen de huidige status door te nemen en alle BREEAM informatie aanleveren en met betrokkenen delen. |